Influencer Marketing og Juridiske udfordringer
This article discusses the growing importance of influencer marketing and the legal considerations surrounding it. The author, Morten Jessel, is a lawyer specializing in entertainment law and represents some of the biggest influencers in Denmark. He highlights that many influencers lack strong legal protection, and both influencers and companies can be legally exposed if the terms of the collaboration are not properly defined. Jessels Law Firm advises both influencers and companies on marketing regulations and contract negotiations for influencer marketing campaigns.
————
Arbejder du med influencer marketing, eller er du måske selv influent? Advokat Morten Jessel er indehaver af Jessels Law Firm og er specialist inden for entertainmentret. Samtidig repræsenterer han nogle af de største influencere i Danmark.
Influencer marketing er noget, som er kommet for at blive. Effekten af et godt samarbejde mellem influent på den ene side og brand på den anden side kan skabe nogle helt vildt gode resultater. Vi så det også senest ved det amerikanske præsidentvalg, hvor de to kandidater deltog i diverse podcasts for at nå ud til deres vælgere.
Herhjemme oplever Morten, at der er mange influencerd, som ikke har en særlig stærk juridisk beskyttelse. Mange er repræsenteret af agenter og bureauer, men selv her er kontrakterne stort set altid meget mangelfulde. Det betyder, at man som influent, men også som virksomhed, kan være juridisk eksponeret.
Som virksomhed har man et hæftelsesansvar, hvis influenten siger noget i annonceringen, som der ikke er belæg for, eller måske ikke overholder markedsføringslovens bestemmelser om korrekt tilkendegivet reklamehensigt.
Influenten kan også være juridisk eksponeret, hvis ikke der er tilstrækkeligt oplyst i kontrakten omkring licenseringen af de immaterielle rettigheder. Hvor lang tid kan virksomheden for eksempel få lov at blive ved med at udnytte materialet eller influentens navn og likeness, og hvad sker der med materialet efterfølgende? For begge parter er det desuden nødvendigt at sikre sig med en morality clause, således at man kan komme ud af samarbejdet, hvis virksomheden eller dets produkt kommer ud fra en shitstorm i medierne, som kan medføre at influencerens ry og omdømme skades.
Jessels Law Firm rådgiver både influencere, virksomheder og reklamebureauer i markedsføringslovens bestemmelser, i kontraktudarbejdelse og hjælper med forhandlinger i forbindelse med influencer-marketing.